بررسی دوچرخه بچه گانه تمام سنین

بررسی دوچرخه بچه گانه تمام سنین

بررسی دوچرخه بچه گانه تمام سنین

بررسی دوچرخه بچه گانه تمام سنین

یکی از مفرح‌ترین و پر طرفدارین وسایل ورزشی مورد علاقه کودکان دوچرخه است. دوچرخه وسیله‌ای است که می‌تواند ساعت‌های طولانی کودک شما سرگرم کند و در عین حال یک ورزش پرتحرک نیز به حساب می‌آید. اما یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کرد سایز مناسب دوچرخه با توجه به سن و سال و اندام کودک است. چرا که استفاده از سایز نامتناسب می‌تواند در کنترل و حفظ تعادل کودک مشکل ایجاد کند و باعث زمین خوردن و در نتیجه صدمه به کودک شود. بنابراین بسیار مهم است در هنگام خرید دوچرخه، علاوه بر توجه به کیفیت و قیمت دوچرخه کودک، به سایز انواع دوچرخه کودک بیشتر توجه کرد.

 

بهترین سن خرید دوچرخه برای کودک

قبل از پرداختن به راهنمای انتخاب دوچرخه کودک، باید بدانید بهترین سن برای دوچرخه سواری کودک چه سنی است. با وجود آن که از نظر کارشناسان، بهترین زمان خرید دوچرخه برای کودک سن 5 سالگی است، اما بسته به جثه‌ی کودک می‌توانید در 4 تا 6 سالگی نیز این کار را انجام دهید. نکته‌ی مهم این که باید مطمئن شوید از مراحل کمک به راه رفتن کودک گذشته‌اید و او درک درستی از فرایند پدال زدن و حفظ تعادل دارد. در کودکان مختلف؛ این اتفاق در سنین مختلفی رخ می‌دهد.

 

سایز دوچرخه کودک و اندازه گیری سایز دوچرخه

در راهنمای انتخاب دوچرخه کودک وقتی در مورد اندازه صحبت می‌کنیم، در واقع اندازه‌ی چرخ مدنظر ماست. این در حالی است که در دوچرحه‌های بزرگسالان عموماً اندازه‌ی دوچرخه، با اندازه‌ی قاب یا فریم آن اندازه ‌گیری می‌شود. اندازه‌ی چرخ‌های معمولی برای دوچرخه‌های بچه‌گانه 30، 35، 40، 45 و 50 سانتی‌متر است. هرچه کودک بزرگتر باشد، چرخ دوچرخه نیز باید بزرگتر باشد. مسلماً دوچرخه مناسب کودک 7 ساله با یک کودک 4 ساله متفاوت خواهد بود. به کمک اندازه‌هایی که در ادامه آمده است شما می‌توانید بهترین گزینه را برای کودک خود انتخاب کنید. نکته‌ی مهم این است که هر کودکی شرایط رشدی مخصوص به خود را دارد و ممکن است در مواقعی مجبور شوید براساس این جدول عمل نکنید. به طور کلی بهترین قد دوچرخه کودک اندازه‌ای است که کودک بتواند در حالی که زین را بین پاهای خود گرفته، روی دو پا و روی زمین بایستد.

 

زین مناسب دوچرخه کودک

انتخاب زین مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. بعضی از زین‌ها بیش از اندازه سفت هستند و نشستن روی آنها می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بررسی کنید که زین نه تنها نرمی کافی را دارد بلکه از آرگونومی خوبی نیز برخوردار باشد.

 

وزن دوچرخه مناسب کودک

مورد بعدی در راهنمای انتخاب دوچرخه کودک، وزن آن است. وزن دوچرخه تاثیر زیادی بر حفظ تعادل دارد. متاسفانه بیشتر دوچرخه‌های کودک سنگین هستند که باعث زمین خوردن کودک می‌شوند. دوچرخه‌ای که بیش از حد سنگین باشد، مانور دادن  را دشوار کرده و رانندگی طولانی مدت را نیز خسته کننده می‌کند. دوچرخه‌های با تنه آلومینیومی یا تیتانیومی سبک‌تر از سایر دوچرخه‌ها هستند. در حالی که بدنه‌ی فولادی می‌تواند بسیار سنگین باشد. با این حال اگر چرخ‌ها و سایر اجزا به اندازه‌ی کافی سبک باشند، فولاد نیز می‌تواند گزینه‌ای محکم و باکیفیت باشد.

ویژگی ترمز دوچرخه ایمن برای کودک

یکی از مهمترین نکات ایمنی که باید در راهنمای انتخاب دوچرخه کودک در نظر داشته باشید، بررسی ترمز آن است. بر خلاف تصور عموم، ترمز زیر پایی امن‌ترین گزینه برای کودکان نیست و بهتر است دنبال دوچرخه‌هایی با ترمز دستی باشید. دلیل اینکه ما ترمزهای زیر پایی را توصیه نمی‌کنیم این است که اولاً، ترمز زیر پدال یادگیری دوچرخه سواری را برای کودکان دشوارتر می‌کند. دوماً بسیار از بچه‌ها قدرت کافی برای فشار دادن آنها را ندارند.

اما ترمز دستی از همه لحاظ بهتر است و کودک می‌تواند به راحتی آن را فشار دهد. بعلاوه انتقال کودک از دوچرخه با ترمز دستی به ترمز پایی کار دشواری نیست و می‌توانید به راحتی با بزرگ شدنش این کار را انجام دهید. تنها نکته‌ی مهم این است که نرمی اهرم ترمز را بررسی کنید. اجازه دهید کودک آن را در دست بفشارد و ببینید برایش بیش از حد سفت نباشد. بعلاوه سرعت واکنش آن را هم بسنجید.

 

سایز دوچرخه را از کجا بفهمیم؟

برای تشخیص سایز دوچرخه بهترین راه استفاده از اطلاعات کارخانه‌ای دوچرخه و تطابق آن با اندام و بدن کودک است. باید توجه داشت که هر برند مطابق با شرایط و ضوابط خاصی خود سایز دوچرخه را ارائه می کند. بنابراین بهترین کار این است که در هنگام خرید دوچرخه، کودک نیز حضور داشته باشد تا بتواند از میان سایز انواع دوچرخه کودک، سایز مناسب خود را انتخاب کند. اما نکات دیگری هم وجود دارد که می‌توان در هنگام خرید آن‌ها را مد نظر قرار داد.

به طور کلی برای انتخاب سایز دوچرخه، بهترین کار توجه به سایز بدنه و لاستیک و تطابق آن با اندام کودکی است که می‌خواهد بر آن سوار شود. برای این کار به دو نکته باید توجه کرد؛ سن و بلندی قد کودک، ارتفاع داخلی پاها.

 

سایز انواع دوچرخه کودک بر اساس سن

سازندگان دوچرخه متناسب با میزان رشد کودک در سنین مختلف، معمولاً پنج سایز ۱۲، ۱۶، ۲۰، ۲۴، ۲۶ را ارائه کرده‌اند. البته باید توجه داشت که این سایزها و اعداد تقریبی هستند و هر چه کودک بزرگتر می‌شود باید سایز دوچرخه کودک نیز تغییر کند.

جدول سایز انواع دوچرخه کودک بر اساس سن

سایز دوچرخه    محدوده سنی    قد تقریبی کودک

۱۲       ۲ – ۴   ۹۰ – ۱۰۵

۱۶       ۴ – ۶   ۱۰۰ – ۱۲۰

۲۰       ۶ – ۹   ۱۳۰ – ۱۴۵

۲۴       ۹ – ۱۲  ۱۳۰ – ۱۴۵

۲۶       ۱۲ سال به بالا    ۱۴۵ سانتیمتر به بالا

 

سایز انواع دوچرخه کودک بر اساس اندازه داخلی پاها

در جدولی که قبلاً آورده شد اطلاعات مربوط به هر سایز که تقریباً با چه سنی و اندازه حدودی قد کودک را آورده‌ایم. با این حال اندام کودکان با یکدیگر متفاوت است و شاخص‌های رشد آن‌ها نیز ممکن است بسیار متفاوت باشد. به همین علت نکته دیگری که باید در این جا می‌تواند به ما کمک کند اندازه داخلی پاهاست. در حقیقت هنگامی که کودک بر روی دوچرخه قرار می‌گیرد، قبل از این که بر روی زین قرار بگیرد، باید ارتفاع پاهایش تقریباً یک اینچ (حدود دو سانت و نیم) از بدنه میانی دوچرخه بلندتر باشد. این تناسب ارتفاع داخلی پاها کمک می‌کند کودک هر بار راحت‌تر بر روی زین قرار بگیرد یا از آن پیاده شود.

نظر خود را بنویسید